Een nieuw product

Als bedrijfsleider van een KMO ken je vast het probleem. Je hebt een goed idee en wil een nieuw product ontwikkelen via je website ook aan de man brengen. Maar hoe pak je dit best aan? Hoe weet je hoe het brede publiek naar jouw website gaat kijken en wat ze van je product zullen vinden eens ze het zelf in de hand hebben?

Om hierop een antwoord te vinden, kan je deze boeiende Linkedin learning course online volgen. Zelf volgde ik die ook, omdat ik erg benieuwd was naar de oplossingen die zouden worden voorgesteld.

Digitalisering en data intelligence

Eén van de dingen die direct aan bod komt in de cursus, is hoe je data intelligence kan integreren in je team, aanpak en onderzoek.

Het is ook direct duidelijk dat digitalisering ervoor zorgt dat we meer en meer te weten kunnen komen over onze consumenten en dat we eigenlijk zo goed als iedere stap kunnen volgen die de consumenten doen op onze website. Dit kan dan leiden tot feedback waaruit we onder andere kunnen afleiden wat er nu precies aanslaat en wat niet.

Het belang van feedback

Goede feedback is zeer belangrijk, omdat dit een goede indicatie kan geven over welke richting we nu precies moeten volgen. Maar wat als twee informatie bronnen nu feedback opleveren die verschilt van elkaar? Op deze vraag is het niet mogelijk om met één antwoord te komen. Er zijn mensen die zeggen dat we gebruik moeten maken van A/B testing, terwijl anderen zeggen dat dit juist geen zekerheid biedt.

Wachten op klachten?

Een andere mogelijkheid is om te kijken naar customer complaints of dus de klachten af te wachten van klanten. Een ontevreden klant zegt vaak meteen waar het op staat. Wanneer je kijkt naar de customer complaints zie je dan ook direct waar je op moet letten en hoe dit komt. Deze techniek lijkt feilloos, maar het is natuurlijk niet altijd de minst dure methode om aan product ontwikkeling te doen. Tegen dat je er aan toe bent, is het vaak te laat.

Testen

De volgende stap hierbij is om te kijken naar hoe je dit nu precies kunt gaan testen. Wanneer je dit gaat testen, krijg je een gevoel wat werkt en niet werkt, je krijgt bovendien ook nog een duidelijke richting waar naar je toe moet streven met je bedrijf/product.

Testpubliek

Toen ik dit zag, kreeg ik direct de indruk dat ik dit al eens had gezien in de les van “Lean and Agile”. In deze les vertelde onze docent Maarten Vergouwe ons dat wij met ons bedrijf, eerst een testpubliek zouden moeten kunnen aanspreken om ons product te testen. Hij vertelde ons dat dit een goede techniek is om op een veiligere manier ons product op de markt te brengen.

Hoe doe je dit?

Het is zo dat je een testpubliek zoekt en hen voorziet van een prototype van het product dat je later wil uitbrengen. Vervolgens testen zij dan het publiek en geven ze feedback. Je kunt deze feedback dan direct integreren om later minder tegenslagen te krijgen als het effectief uitgebracht zou worden.

Kostprijs

Het is wel zo dat je dan nog voordat het product uit wordt gebracht, al kosten begint te maken. Het is echter zo dat deze kosten lager zullen liggen, dan dat je een product uitbrengt en dat het eigenlijk niet aanslaat bij de mensen. Dus daarom is dit vaak een veiligere manier van ondernemen.

No responses yet

Geef een reactie